Ett år på börsen

Idag är det på dagen ett år sedan som jag köpte mina allra första fonder på egen hand.
Så här såg det ut då:



Initialt var idén att börja investera 10,000 kr som jag själv hade sparat ihop under cirka ett år som student specifikt för detta ändamål (tack vare en vän som tyckte jag borde börja med aktier/fonder). Dagen efter tänkte jag om (som ni ser på insättningshistoriken) och tänkte att jag kanske borde investera så mycket som möjligt för att sätta igång ett större hjul på en gång. Jag valde då att investera en summa jag beräknade kunna spara ihop på mindre än ett år. Detta tyckte jag kändes som en rimlig summa, särskilt med tanke på att jag visste att jag inte skulle behöva de pengarna under det kommande året. Denna investering utgjorde då ungefär en tredjedel av mitt totala kapital (bestående av arv, barnsparande av föräldrar samt egensparande ifrån lön och studiemedel).

Idag, ett år efter mitt allra första fondköp och efter en hel del förändringar i portföljen under resans gång, ser min portfölj ut så här:

Fondportföljen har slimmats ned till 3 fonder som jag tycker ger mig en bra spridning (och förhoppningsvis en bra avkastning) i förhållande till pris och bekvämlighet.
På detta år har fondportföljen avkastat 7,66%, vilket är något bättre än väntat (jag räknar med 6% per år). En ganska stabil ökning som "turligt" nog detta år hamnade i närheten av min beräkning. Jag är dock fullt medveten om att börsen i regel inte går upp i jämn takt med 5-10% per år, utan mycket väl kan svänga både upp och ned 40-50% på ett enskilt år. Det är endast över längre perioder (minst 10-15 år) en genomsnittlig uppgång på x procentenheter kan vara rimlig att anta.
En 7,66% uppgång ser jag oavsett som något positivt, även om avkastningen hade varit mer än det dubbla om jag istället hade väntat att investera tills 1 januari 2019. Det är som vanligt med både livet i övrigt och med börsen lätt att vara efterklok.

Det ska bli intressant att se hur portföljen ser ut 18 september 2020. Kanske har den väntade "börskraschen" hänt då och siffrorna istället ligger på minus. Det får vi se! Under tiden fortsätter jag månadsspara i dessa tre fonder på Avanza och lite grann i fondroboten Lysa.
Jag har vid sidan om också köpt lite enskilda aktier som jag eventuellt kommer redovisa någon gång framöver. Detta är dock en mindre summa och mest för skojs skull (det är ju så ruskigt tråkigt med indexfonder, precis som det sägs!).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?