Internetbank och kreditkort

I ett tidigare inlägg i juni bad jag er om tips på bank för att lösa biten med att betala räkningar och dylikt. Detta efter att ha blivit betalande "Nyckelkund" ofrivilligt hos Swedbank. Efter tips och egen efterforskning kom jag fram till att endast Skandiabanken uppfyllde mina krav på gratis internetbank. Skandiabanken var den enda banken jag kunde finna med villkorslöst kostnadsfri internetbank, möjligheten att registrera online och (som alla andra storbanker) med koppling till Swish och BankID.
Jag har nu haft en period av cirka 2-3 månader där jag utvärderat Skandiabanken och tänkte göra en jämförelse med min tidigare bank - Swedbank. Jag reserverar dock risken för skev jämförelse då jag varit kund hos Swedbank under väldigt lång tid som ungdom/student vilket gjort att jag blivit väldigt bekant med både hemsidan och appen. Skandiabanken har som sagt endast haft 2-3 månader på sig att visa sig vara en värdig konkurrent.
Med detta i åtanke listas i alla fall mina synpunkter om de två här nedan:

Skandiabanken

Positivt: 
* Gratis internetbank där registrering sköts via internet genom BankID och där inga övriga krav finns för registrering eller användning av internetbanken (exempelvis att du måste månadsspara där eller annat)
* Simpel, tydlig och lättöverskådlig app för betalningar/överföringar, e-fakturor och saldo

Negativt:
* Många underkategorier/separata flikar på webbversionen - svårmanövrerat, svåröverskådligt
* Måste manuellt ändra datum på e-fakturor om förfallodatumet inträffar på en helgdag, fakturan går annars inte att betala
* Transaktioner/betalningar registreras inte direkt oavsett tid/dygn (inga betalningar kan utföras samma dag (kan ej lämna blank datumruta) och disponibelt belopp påverkas således inte förrän nästa bankdag vilket ger en falsk bild över hur mycket pengar man faktiskt har kvar)
* Pop-up-fönster varje gång man försöker lämna sidan med vyn över ens e-fakturor - "Du har betalningar kvar att godkänna" [Lämna sidan/Stanna kvar på sidan] (gäller webbversionen)
* Något långsam app - öppnas som ett vanligt internetfönster i mobilen initialt

Swedbank

Positivt:
* Simpel vy, lättöverskådligt - senaste transaktioner, alla inkomna e-fakturor, alla konton och dess belopp ses direkt vid startsidan (gäller både app och webbversion)
* Möjlighet till direktöverföringar, exempelvis till Avanza - pengarna förs över på sekunden/minuten
* Räkningar/betalningar kan utföras direkt, oavsett dag/tid och visas direkt under disponibelt/tillgängligt belopp
* Snabb, lättöverskådlig app

Negativt:
* Internetbanken kostar 175 kr/år (cirka 15 kr/månad)


Sammanfattningsvis gör Skandiabankens webbversion (vilken man måste använda för andra ärenden än att betala redan tillagda e-fakturor, föra över pengar eller se saldot) att Skandia tappar flera poäng. Apparna (Mobilbanken) är annars i princip jämförbara enligt mig. Samtidigt gör Swedbanks funktioner med direktöverföringar och att betalningar bokförs direkt (påverkar det tillgängliga beloppet/disponibla saldot) att deras internetbank kammar hem några pluspoäng. Prisskillnaden för detta är alltså cirka 15 kr per månad.

Även om jag generellt tycker att det är lite skevt att betala pengar för att sedan kunna betala räkningar eller handla (= betala ännu mer pengar) är skillnaden mellan Skandiabanken och Swedbank värt mer än 15 kr per månad för mig. Jag kommer därför i början av september att återgå till Swedbanks internetbank igen men vara öppen för andra byten framöver.


Kreditkort

I samband med att jag avslutade mitt Nyckelkund-medlemskap hos Swedbank (och därmed avslutade mitt bankkort) skaffade jag ett Norwegian-kreditkort. Jag valde detta kort då det är kostnadsfritt, har gratis uttag inom Sverige (om jag nu skulle behöva cash någon gång) samt ger 0.5 % i "CashPoints" på alla köp, där 1 CashPoint motsvarar 1 NOK. Dessa poäng kan sedan användas till att köpa flygresor via Norwegian, vilket är bolaget jag främst flyger med i vanliga fall ändå. Detta kort har jag nu under 2-3 månader använt som mitt vardagskort och det har fungerat utmärkt. Det märks dock tydligt att BankNorwegian önskar att man ska delbetala fakturorna man får. De fetmarkerar "lägsta belopp att betala" och fakturan anges med lägsta beloppet i faktura-översikten, se bild:

Det är alltså en stor risk för den icke-uppmärksamme att man åker på räntor för delbetalning. Sneaky.
(Edit: Har nu insett att det är den förvalda inställningen men att det faktiskt går att ändra så att hela skuldbeloppet för perioden syns på fakturan :-))

Till hjälp att utvärdera vilket kreditkort som var bäst anpassat för mig använde jag Kortio främst. Dock verkar inte allt vara helt uppdaterat där, så det kan vara värt att läsa på extra på kreditkortens egna hemsidor också.

Som tillägg har jag idag, tack vare en spark i baken ifrån Utdelningssoftaren också beställt ett Revolut-betalkort, ett kort jag tänkt skaffa framöver, egentligen kanske nästa år. Detta avgiftsfria kort fyller du själv på med pengar innan du kan spendera. Kortet är väl anpassat för semestrar utomlands då du kan handla utan valutapåslag (genom att först kostnadsfritt växla till den lokala valutan - på vardagar) samt att du kan ta ut motsvarande 2000 kr/månad i den lokala valutan utan extra kostnad. Utdelningssoftarens inlägg finner du här. Genom länken som anges där får du 200 kr insatta om du beställer kortet och gör ett köp inom den närmsta tiden. Enligt inlägget slutar "dealen" gälla i augusti, dock stod det för mig via appen att jag hade 21 dagar på mig efter registrering att utföra mitt första köp med kortet för att motta gåvan på 200 kr, så jag hoppas på det med tanke på att kortet inte kommer anlända förrän 30 augusti!

Kommentarer

  1. Jag har kört Länsförsäkringar (Stockholm) som har gratis internetbank och där ingår det Swish, internetbetalningar mm. Nu var det ett tag sen du skrev inlägget men nu förtiden så finns det flera startups och det som kan vara intressant för dig är PFC som är en startup och de ger dig ett gratis mastercard debit (betalkort utan kredit) som du fyller på med Swish. Nackdelen med Revolut är att du inte kan fylla på med den direkt bankövering utan måste omvägen via ett kreditkort/betalkort. På min blogg så har jag en tipslänk där du får 50 kr och jag får 50 kr om du skaffar ett P.F.C mastercard.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nice ju! Ser ut som en svensk variant av Revolut ungefär. Stort bonus med swish :-)
      Verkar också vara helt gratis, precis som Revolut. Ska nog faktiskt gå över till detta då (och då använder jag din tipslänk såklart). Jag kör i dagsläget Komplett kreditkort + Revolut pre-paid (Revolut tänkt som ett extrakort när jag måste överstiga min kreditgräns eller åka på resa). Mycket smidigare med att kunna swisha över pengarna direkt till kortet, slippa vänta 5 dagar (även om planering inte är så svårt för mig).
      Vet du om de erbjuder lika många valutor att växla till som Revolut gör?

      Tack för tipset :-) Ska läsa på lite mer om det, men som det ser ut nu så blir det ett byte. Sen har jag alla bekvämligheter jag behöver.

      Radera
    2. P.F.C är inte lika sofistikerat som Revolut där du har möjlighet att växla valuta i förväg (endast nödvändigt om du antingen tänker spekulera i olika valutor, eller tänker använda kortet på helgen då Revolut har en avgift på helgväxling). Du kan ta ut utländsk valuta, men de använder inte interbankkursen som Revolut gör. Jag kör Komplett kreditkort tillsammans med Curve, men ditt upplägg funkar också bra då påtankning av Revolut ses som ett internetköp på Komplett. Det leder till att du får 2% cashbank på allt du handlar på Revolut. Dessutom så kan du sätta på auto-topoff så blir du aldrig utan pengar på Revolutkortet (såvida du inte övertrasserar din kredit på Komplett).

      Radera
    3. Blir det då på något vis dyrare med PFC eller ser du bara fördelar? Är interbankkursen "bättre" är kursen Mastercard använder?

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram