Portföljuppdatering Q3 2024

Hösten är här och det märks på den kyligare cykelturen till jobbet bland annat. Det börjar bli riktigt fint ute nu med lövträden i olika färger. Den svala luften känns också fräsch och det börjar gå bra att cykla utan solglasögon utan att få insekter i ögonen.

Börsen fortsätter i regel att ticka uppåt även om det kanske inte hänt jättemycket de senaste månaderna. Det mesta av lånet till företaget är återbetalt och har återinvesterats i globalt index (som jag bytt från Länsförsäkringar Global Index till DNB Global Indeks S) (Figur 1). Anledningen till bytet är en ökad riskspridning (cirka 1228 -> cirka 1500 bolag) samt en lägre förvaltningsavgift (0,23 % -> 0,11 % hos Fondo). Jag kommer så småningom byta ut hela innehavet i Länsförsäkringar Global Index till DNB, men just nu ligger innehavet hos SEB där det ger oss en liten ränterabatt på bolånet.

 

Figur 1. Portföljens innehav 2024-10-03.

Utvecklingen har varit god även om inga nya insättningar gjorts de senaste 3 månaderna. Mina enskilda aktieinnehav har tryckts uppåt en del på senare tid men utgör fortsatt mindre än 4 % av portföljens värde. 

Som jag skrivit tidigare i min 6-årsuppföljning kommer inga insättningar till denna portfölj att göras framöver. Det kapital som redan finns kommer att få leva vidare, eventuellt med lite olika justeringar i innehav. Jag är nöjd med beloppet och kommer framgent investera i en separat portfölj genom Lysa är tanken.   


Figur 2. Portföljens utveckling sedan start. Avkastning* (exklusive ISK-skatt): 55,31 %. CAGR (årsavkastning exklusive ISK-skatt): 7,55 %.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Miljonär

En ny arbetsplan växer fram

Framtiden med bolån - hur tänker ni?