Miljonär

Idag 2024-07-08, delvis genom en sista Swish-inbetalning till Avanza klev jag in på okänd mark och kan numera titulera mig som miljonär för första gången i mitt liv (även om det må vara temporärt). Portföljens värde summeras vid dagens datum till 1 001 158 kr. 


Figur 1. Resan till miljonen.


Det tog mig 5 år, 9 månader och 22 dagar att nå hit, och då började jag ändå rätt "hårt" med 100 000 kr i startkapital. Totalt 678 000 kr har investerats och 323 158 kr har erhållits genom avkastning. Den "riktiga" avkastningen landar därmed på 47,66 % över tidsperioden, eller 6,94 % per år. 

Enligt min initiala prognos vid bloggens start (som heltidsarbetande i ett DINK-förhållande i hyreslägenhet) skulle miljonen nås någon gång under sen-hösten 2025. Det blev alltså betydligt tidigare än så, trots köp av radhus, 2 år med halvtidsarbete samt att vi utökat familjen med 2 barn. Miljonen nåddes också medan jag fortfarande är 30 år, vilket varit något av en önskan... för att det låter coolt.


Figur 2. Portföljens innehav vid 1 miljon kronor i portföljvärde 2024-07-08.


Miljonen nås med en stor kassa i form av utlånade pengar till företaget till 5 % årsränta. Dessa pengar kommer sedan återinvesteras i globalt index. I princip resterande del av kassan består av en order på 4276 kr för att utjämna innehavet i Studentbostäder i Norden till 15 000 aktier, samt en order på 1000 kr vardera i fonderna Länsförsäkringar Global Index och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. 


Det blev ett modest firande av den första miljonen med en alkoholfri citronöl och sour cola-dadlar. Det som återstår nu är att skicka en gåva på 10 000 kr till den vän som introducerade mig till börsen - men de pengarna har jag inte i nuläget :-)


Jag har redan filat på nya planer gällande min framtida ekonomi, men mer om det någon annan gång! Nu ska jag landa i att jag faktiskt nått ett relativt högt uppsatt mål jag satte upp för snart 6 år sedan, och det med en lön under 30 000 kr/månad brutto typ 90 % av tiden. 

Vi hörs!


Kommentarer

  1. Otroligt bra jobbat! Med växande utdelning borde nästa miljon komma något år tidigare än den första, om du fortsätter på samma inslagna väg. Om ingen ny svart svan dyker upp så går vi dessutom in i en period som är gynnsam för börsen. Njut av din bedrift och stort lycka till!!! (Lägger till dig i min lista där jag länkar till bloggar som kan vara läsvärda i ämnet sparande och investerande.)

    Med vänlig hälsning,
    Atlas

    Atlasinvesto@gmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack! :-) Lägger till din blogg också!

      Radera
  2. Hej AP,

    Jag hoppas allt är bra med dig, vilket jag "vet" i och med denna goda och härliga nyhet. All eloge till dig, för inget har kommit gratis. Således uppmuntrar jag dig till att slå dig på bröstet och att inte bara äta ur påsen med dadlar/sur cola, utan att tömma den!

    Applåder!

    Må väl,
    Cristofer

    SvaraRadera
  3. Stort grattis! Första miljonen är en mäktig känsla. Jag nådde den några år efter dig - kanske var jag 32 år - så du har ett försteg. Fortsätter du lika bra är andra miljonen inte långt borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Snyggt jobbat själv! Ja, haha, vi får se :-)

      Radera
  4. Gratulerar!
    Ingen större skillnad mllan 1mkr och 0,99mkr men psykologiskt tillfredställande med en hel miljon!

    Sen blir det svårare med motivation, rent siffermässigt. 1,1mkr eller 1,2mkr känns ungefär likadant, bara brus på vägen mot 2mkr.

    Man skulle kanske mäta i 100-tal tusenlappar?
    10htkr, 11htkr, 12htkr…

    Njut av milstolpen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Nej, mest en symbolisk skillnad egentligen, men det är också först då du kan kalla dig för miljonär, inte vid 999 999 kr :-) Lite som att vara någon dag ifrån en läkarexamen eller disputation, du är i princip färdig men ändå inte.

      Ja, jag kommer nog inte bry mig om värdet särskilt mycket nu egentligen (måste bara avvänja beteendet att kolla värdet dagligen). Tanken är att denna miljon ska få vara i fred i 35-40 år.

      Radera
  5. Stort grattis till nya milstolpen och bra jobbat Arbetsplanen!

    Lycka till framöver.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Grattis!
    Även om det kanske droppat under miljonen nu efter den här veckans krasch? Själv nådde jag 3 millar för tre veckor sedan, men tänkte att jag skulle låta det gå minst en månad över strecket för att ta ut segern, och det var kanske smart för den här (förra?) veckan så tappade jag över 150k i portföljvärde, så nu är jag under 3M igen :(.

    Så min "super-Amarone" (heter inte så men det är ett lite dyrare Amarone-vin jag fick i present för sju år sedan), tänkt att förtäras då 3MSEK nås, får ligga ett tag till på lagring.

    Hoppas på återgång nästa vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen för sent svar! Tackar!
      Grattis till 3 millar =) En saftig portfölj! Tycker du ska fira ändå! Har man väl nått en gräns är man "hemma".

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Framtiden med bolån - hur tänker ni?