Portföljuppdatering isch-Q1 2024

Jag gör nu en tidig uppdatering för Q1 då både tid och lust finns. Jag är just nu hemma föräldraledig (10-dagarna) i samband med min andra sons födsel. Hittills har det varit en mycket lättsam bebis vilket underlättat för hela familjen :-)

Vissa förändringar har skett i portföljen sedan årsskiftet. I slutet av februari sålde jag av mitt lilla innehav i Coinbase Global A till en förlust på 558 kr. Hade jag väntat till idag hade det istället blivit en vinst på cirka 500 kr, men det är sådant man inte vet. Mitt mål var att reducera antalet enskilda aktier till max 3 st, och det är i nuläget uppnått. 

Jag har också sålt av Länsförsäkringar Global Index för 200 000 kr och lånat ut detta belopp till mitt företag till 5 % årsränta. Detta då jag avser att köpa in en dyr inventarie till mottagningen. Jag räknar fortsatt dessa utlånade pengar till portföljen i form av kassa då det annars blir onödiga "hack" i kurvan. Att sälja fonder är aldrig kul, men det känns ändå okej att sälja globalfonder som ligger på all-time high. Att för dessa pengar få en garanterad avkastning på 5 % kommande år känns som en bra deal, även om fonden säkerligen kan öka mycket mer än så. 

En ny fond har tillkommit till portföljen, dock mest för att följa den lite på nära håll, SEB Euroland Free of Management Fee C SEK. Denna fond går att köpa via SEB (som jag flyttade delar av sparandet till i samband med förnyat bolån). Fonden följer de 50 största bolagen i EU-zonen, till en avgift på 0,09 %. 

Utöver detta har jag köpt lite mer Studentbostäder i Norden för några hundralappar som fanns kvar på kontona på Avanza. 


Figur 1. Portföljens innehav 2024-03-13.




På senare tid har utvecklingen för portföljen varit god och nya all-time highs har avlöst varandra. Det var inte länge sedan jag "kämpade" med att hamna över 700 000 kr-nivån, och nu är portföljen och nosar på 900 000 kr.  


Figur 2. Portföljens uteckling sedan start. Avkastning* (exklusive ISK-skatt): 36,32 %. CAGR (årsavkastning exklusive ISK-skatt): 5,81 %.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram