Masterexamen på börsen (5 år av sparande)

2018

Den 17:e september 2018 började jag investera i fonder efter att ha blivit övertalad av en kompis under studietiden. Jag satte in 100 000 kr som jag tidigare hade på ett bosparkonto med nästan obefintlig ränta. Fram till april 2019 investerade jag 2000 kr/månad löpande samtidigt som jag åter fyllde på sparkontot inför kommande bostadsköp. När summan för kommande insats till bostadsköp började bli ansenlig (ca 300 000 kr) började jag spara mer aggressivt på börsen, med ett månadssparande på 8000 kr/månad i fonder. 


2019

Under 2019 gick börsen starkt och under hösten hittade vi en bostad som verkade passa oss. Inflytt skulle bli till mars 2021 och kontantinsatsen som krävdes var 480 000 kr (med 85% belåningsgrad). Min sambo gick under hösten 2019 sin sista termin som student och hade i princip inga sparade pengar sedan tidigare. Vi gjorde upp en sparplan för januari 2020-februari 2021 för att få ihop till kontantinsatsen, jag skulle spara ihop 50 000 kr ytterligare och min sambo 130 000 kr. Med 480 000 kr tillsammans skulle min sambo sedan låna 110 000 kr av mig för att dela 50/50 på bostaden. 


2020

Med lite hjälp av covid-19 (i form av inställda event och lite övertidsarbete för mig) gick det snabbare än väntat, och vi var klara innan 2020 var slut. Covid-19 drog också ned börsen kraftigt under våren, så jag började försöka trycka in så mycket pengar som möjligt på börsen istället. Jag sköt därmed upp på delar av sparandet till kontantinsatsen fram till efter sommaren.
De då cirka 30 000 kr som jag hade kvar att spara till kontantinsatsen skulle inte vara några problem att få ihop på några månader. Hela tiden tänkte jag också att ifall att min sambo inte skulle klara av hela sin del så bör jag ha lite extra. Hon låg dock före sparplanen i princip från start, så något extra sparande från min sida behövdes inte. 

Sparkvoten under 2020 låg på nästan 66% och under det året sparade jag i snitt nästan 16 500 kr/månad, varav det mesta sparades på börsen. Jag började i samband med covid-19 också delspara i enskilda aktier då fondmarknaden kändes lite riskabel med svängningar på +/- 10% om dagen. Det är lättare att köpa aktier när det svänger mycket då du direkt vet vilket pris du betalar, fonder har däremot en tid samma dag eller efterföljande dag då kursen bestäms. 


2021

Inför flytten började sparandet att halta lite under 2021. Mycket skulle köpas in och boendekostnaderna ökade. Under sommaren 2021 utökades också familjen vilket innebar att börssparandet inte kunde vara lika aggressivt som året innan. 
I september 2021 slutade jag att arbeta heltid. Initialt blev det 6 veckor levandes på sparpengar och därefter en fast tjänst på 50% med extrajobb vid sidan om. Sparkvoten för året blev cirka 27% till följd av detta, vilket inte gjorde så mycket med tanke på en stark börs det året också. Totalt sparades 71 917 kr (5993 kr/månad) på börsen.


2022

Börsåret 2022 var ett grinigt år som återhämtade sig delvis mot slutet. Jag fortsatte att arbeta ungefär 50-60% under hela året och var även helt föräldraledig under 3 månader. Börssparandet landade på 110 750 kr under året (9229 kr/månad i snitt), delvis taget från tidigare buffert. Sparkvoten landade på 34,49%. I slutet av året gick jag på en professionsträff och blev övertalad att försöka satsa på att starta eget. Detta skulle jag göra genom att buda på en offentlig upphandling med Region Uppsala, i syfte att kunna ha förmånliga patientavgifter och istället fakturera regionen för utförd vård.
Jag har i många år tänkt på att "någon gång" starta eget, men jag var egentligen inte särskilt redo nu och definitivt inte rent kapitalmässigt. 


2023

Jag pausade i princip helt mitt börssparande för att kunna spara ihop inför att eventuellt starta upp en egen verksamhet. En tusenlapp åkte in på börsen i början av året, mer än så blev det inte. 

I mitten på april fick jag besked om att jag vunnit upphandlingen med Region Uppsala - jag skulle nu starta eget. Den insatta tusenlappen åkte snabbt ut igen (tillsammans med ytterligare 18 200 kr senare under året) för att kunna finansiera köpesskillingen för avtalet samt uppstarten av aktiebolaget och dess tillhörande nödvändiga inventarier/förbrukningsvaror/tjänster. Detta trots en större gåva/förtidsarv från min mamma på 50 000 kr.  

3,47% av mina insättningar till portföljen har hittills plockats ut under året som gått. Fler uttag ser det inte ut att behöva bli som tur är, och mitt mål är nu att innan årets slut ersätta det som plockats ut. Om 2 veckor avslutar jag min deltidsanställning och kommer då arbeta heltid med företaget. Vi får hoppas att det går vägen!


2018-09-17 - 2023-09-17

Under dessa 5 år har mitt sparande gått från 100 000 kr till 664 955 kr. Avkastningen (marknadsvärde/insättningar) under dessa år landar på 24,44% eller 4,47% årligen (exklusive ISK-skatt). Högsta notering har legat på omkring 695 000 kr så än är inte 700 000 kr-nivån spräckt. 


Figur 1. Portföljens utveckling på 5 år.

Insikter jag fått under åren är att fondsparande till låga avgifter är det som passar mig bäst. Jag är okej med att vara passiv på börsen, och troligen är det också det bästa för mig (och de flesta andra) över tid.

Om mitt företag visar sig gå bra hoppas jag kunna nå 1 miljon i portföljvärde inom 2 år, men den som lever får se. När miljonen väl är uppnådd kommer 10 000 kr gå till kompisen som introducerade mig till allt detta. Hur sparandet kommer att se ut efter det får vi se!


Hur länge har du sparat på börsen? Vem introducerade dig? Vad är din största lärdom?


Kommentarer

  1. Hej Arbetsplanen. Inspirerande att läsa om din resa. I mina ögon gjorde du helt rätt i att bygga en stabil framtida ekonomi och du har nu kommit långt på vägen. En fin portfölj, boende och även ett eget företag. Riktigt kul att läsa om dina framgångar. Jag hoppas det går bra nu framöver med ditt nya företaget och önskar dig fortsatt lycka till.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?