Inkomster och utgifter september 2023 - anställningen upphör

I veckan erhöll jag min sista lön från deltidsanställningen. Nu går jag över som egenföretagare på heltid! Nästa vecka ser helt okej ut med bokningar, så det börjar ändå bra!

Sparkvoten landar på låga 17,34% på grund av rätt många extrautgifter denna månad till följd av umgänge, cykelreperationer och presenter bland annat. 

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra med sparkvoten framöver då jag initialt kommer få inkomster från företaget i form av återbetalning av lån (som jag ju själv reglerar). Jag kommer i grunden ta ut så lite som möjligt, men det skulle samtidigt vara skönt att inom snar framtid kunna fylla på portföljen med samma summa som jag sålt av med under året. 


Deltidsarbete: 17 769 kr

Extrajobb: 0 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 100 kr 
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 4000 kr
Övriga inkomster: 0 kr

Inkomst totalt: 22 494 kr

Utgifter: 18 593 kr

Sparande: 3901 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 17,34 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?