Inkomster och utgifter april 2023

Det har varit lite klurigt för mig hur jag ska göra med denna bokföring numera då jag precis startat ett aktiebolag och därmed har en massa pengar lämnat mina konton denna månad. Jag landande tillslut i att räkna det som läggs i företaget som en investering (likt en aktie), och därmed inte som en utgift. Egentligen har drygt 106 000 kr redan lämnat mina konton under april månad, och cirka 20 000 kr till kommer nog behöva lämna i maj. Kanske behöver jag till och med sälja lite fonder för att finansiera uppstarten av mitt företag. 

Inkomsten i april blev ganska hög tack vare skatteåterbäringen i början av månaden. Denna gång kom det otroligt lägligt så jag ångrar inte alls att jag lånat ut pengar till staten under året. Jag hade egentligen inga planer på att starta ett eget företag nu under våren, men blev lite pushad till det under ett professionsmöte i december. Lägligt nog fanns det också ett vårdavtal med regionen där jag bor ute för offentlig upphandling just då, så det var bara att försöka ta chansen att sadla om till egenföretagare. I slutet på april blev det klart att jag vunnit budgivningen, och det verkar nu precis som pengarna kommer att räcka till för uppstarten - och då har jag ändå fått in 50 000 kr i förtida arv. Nu gäller det att sätta igång snabbt och försöka få in lite inkomster i företaget också. Dessvärre är det rätt många steg att gå igenom först, och det verkar ta tid när det gäller myndigheter ;-)


Deltidsarbete: 17 338 kr

Extrajobb: 1094 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 100 kr 
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 7708 kr

Inkomst totalt: 29 865 kr

Utgifter: 16 691 kr

Sparande: 13 174 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 44,11 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.



*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget