Portföljuppdatering första kvartalet 2023

Jag uppdaterar som vanligt portföljen varje kvartal (och ska nu också börja kalla dessa typer av inlägg just det). Sedan förra uppdateringen har jag sålt Securitas B med +15,09 % inklusive utdelning samt Aurora Cannabis Inc med -94,85 %. Som tur var innebär den senare affären en förlust på endast 600 kr (inklusive växlings- och transaktionsavgifter), men det är onödiga pengar att förlora ändå. Hade jag väntat lite till med Aurora Cannabis hade avgifterna överstigit försäljningsvärdet - och då hade jag nog av principskäl haft kvar aktien tills den avnoteras :p (eller mot förmodan vänder uppåt). I och med att jag avser att sälja av i princip samtliga enskilda aktieinnehav var det alltså på tiden att den rykte. 

Värdeutvecklingen på portföljen har gått mer eller mindre sidledes de senaste 15 månaderna, trots att över 110 000 kr i insättningar tillkommit under perioden. All-time high noterades som för flera andra den 3:e februari i år, med ett portföljvärde på 695 000 kr. Som grafen visar har insättningar i princip uteblivit sedan hösten 2022, intialt med avsikt att spara en del inför kommande elfakturor (som blev betydligt mildare än den allmänna spådomen) och sedan december i syfte att kunna lägga ett bud på en upphandling med regionen (för att kunna starta egen vårdverksamhet). Om jag vinner avtalet kommer jag börja arbeta heltid igen inom en snar framtid, om inte så investerar jag majoriteten av summan i mina indexfonder och fortsätter på deltid ett tag till.


Figur 1. Portföljens innehav 2023-04-01.


Figur 2. Portföljens uteckling sedan start. Avkastning* (exklusive ISK-skatt): 17,62 %. CAGR (årsavkastning exklusive ISK-skatt): 3,64 %. 


*Jag räknar avkastning som marknadsvärde/insättningar då det för mig är "riktig" avkastning. På Avanza är siffrorna desto mer glädjande. 

Kommentarer

  1. Hej Arbetsplanen. Håller tummarna att upphandlingen med kommunen går bra :-) Fortsatt lycka till med framtida mål.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Det samma, Slimis! :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget