Rocker försämrar villkoren men är fortsatt det bästa förbetalda kortet 2022

Den 2022-03-31 kommer Rocker (som jag använder som mitt primära kort) att försämra sina villkor. Inte oväntat då det varit så överlägset alla andra kort på marknaden. Se min tidigare summering av kreditkort/betalkort för år 2022 här

I korthet påverkar det främst personer med över 1% i cashback. Kortet blir inte längre gratis om du önskar ha kvar/kunna få möjlighet till mer cashback än så. Gratisvarianten blir också för nya användare enbart virtuell (för internetköp eller genom Apple Pay/Google Pay i butik). Jag vet att många gillar/inte har problem med ett virtuellt kort, jag föredrar dock ett fysiskt kort - men kanske är jag bara gammalmodig. Jag vill kunna handla även om mobilen är urladdad eller av någon annan anledning inte fungerar. Sparräntan (som aldrig var på topp) sänks lite för gratiskunder (från 0,8% till 0,7%) men höjs för betalande kunder. För premiumversionen får du 1,2% ränta på upp till 50 000 kr i insatt kapital. 

Fortsatt gäller att vid fullständig registrering via inbjudningslänk och 3 genomförda köp får du 500 kr insatt på kortet och 0,5% i cashback direkt. Bjuder du sedan in din partner/vän/familjemedlem får du +250 kr/person och ytterligare +0,5% i cashback/person, samtidigt som den personen får 500 kr och 0,5% i cashback. 

Då kortet inte har något valutapåslag, ingen uttagsavgift upp till 3000 kr/månad, använder direktinsättning via Swish och direkt ger 0,5% i cashback vid inbjudan (med möjlighet till 1% i cashback maximalt) anser jag fortfarande det vara det bästa (virtuella) gratiskortet på marknaden. Kommentera gärna om du känner till något bättre kort! 


En summering av skillnaderna på de nya varianterna av Rocker ses på bilden nedan:

Figur 1. Kortjämförelse. Bild tagen från Rockers mejlutskick.



Hur kommer jag själv göra nu?

Jag har för närvarande 3,5% i cashback genom att själv ha registrerat på inbjudningslänk och därefter ha bjudit in 6 personer (5 inom familj/nära vänner och troligtvis 1 genom bloggen). Detta är en cashback jag vill behålla och öka om möjligt. Jag vill också ha ett fysiskt kort. Jag har alltså 2 val:

1. Rocker Plus

Kortet kostar 29 kr/månad vilket är att jämföra med ett vanligt bankkort (dock ger bankkort på storbankerna ingen cashback, ingen ränta samt har valutapåslag och dylikt). 
Om jag väljer detta kommer min cashback ökas med 0,25% till 3,75%. Detta skulle innebära att jag behöver handla för minst 733 kr/månad för att genom enbart cashbacken (innan skatt) inte gå back (vilket är en förutsättning för mig när jag väljer betalkort/kreditkort - jag vill inte betala för att kunna spendera pengar). Med 30% skatt inräknat motsvarar det ett spenderande på 1047 kr/månad. 1047 kr/månad känns fullt rimligt då jag räknar med 2500 kr/månad i fickpengar för närvarande (vilket troligen kommer att öka med tiden). Rocker Plus kommer också vara gratis i ett halvår för mig som tidigare kund vilket ger lite extra marginaler.

2. Rocker Premium

Om jag istället ansluter till Rocker Premium är detta gratis hela året (2022) ut som tidigare kund, därefter kostar det 99 kr/månad (vilket enligt mig är sjukt mycket för att "få tillåtelse" att kunna spendera pengar). Genom anslutning till Premium kommer jag få ytterligare 0,5% i cashback för totalt 4%. Med 4% i cashback skulle jag behöva handla för minst 3536 kr/månad (med 30% skatt inräknat) för att enbart cashbacken skulle täcka avgiften. Detta är för mycket för mig, i synnerhet då jag också mestadels satsar på att minimera onödiga utgifter. Jag handlar inte heller enbart med Rockerkortet när jag använder mina "fickpengar" utan swishar också, detta gör att viss cashback skulle missas. 

Premium skulle dock innebära två saker; 1. Det ger chans till cashback upp till 10% om jag lyckas värva fler personer och 2. Det ger 1,2% i sparränta.
Jag förutsätter alltid ha cirka 30 000 kr i buffert på sparkonto med ränta. I dagsläget ger det 221 kr/år efter skatt på Lunar (1,05% ränta). Med Rocker Premium skulle det ge 252 kr/år efter skatt. Differensen är mycket liten och skulle ge knappt +3 kr/månad, vilket reducerar behovet av att spendera (med 4% cashback) till 3443 kr/månad (inklusive skatt). Fortfarande för mycket enligt mig. Jag tror att upp till 2000 kr/månad i fickpengar som spenderas genom Rockerkortet är rimligt för mig, i alla fall i nuläget. 


Följande mall kan användas för att veta vad som är mest fördelaktigt (tar ej hänsyn till att du flyttar ditt buffertsparande vilket ger en liten ytterligare edge för Rocker Premium):

  • Spenderar du under 2000 kr/månad är Rocker Plus alltid bättre än Rocker Premium.
  • Spenderar du 3000 kr/månad är Rocker Premium bättre än Plus vid >8,5% i cashback.
  • Spenderar du 4000 kr/månad är Rocker Premium likvärdigt med Plus vid 7,5% i cashback.
  • Spenderar du 5000 kr/månad är Rocker Premium likvärdigt med Plus vid 7% i cashback.
  • Spenderar du 6000 kr/månad är Rocker Premium bättre än Plus vid >7% i cashback.
  • Spenderar du 7000 kr/månad är Rocker Premium bättre än Plus vid >6,5% i cashback.
  • Spenderar du över 8000 kr/månad är Rocker Plus alltid bättre än Rocker Premium. 

Kortfattat: Spenderar du mellan 2000-7999 kr/månad och har cashback på minst 6,5% är Rocker Premium att föredra över Rocker Plus, annars inte. Ju mindre du spenderar desto högre cashback behöver du ha för att Rocker Premium ska vara bättre. 

Enligt mallen ovan platsar jag därför bäst in, och kommer således köra på, Rocker Plus, dels då jag inte har >6,5% i cashback (och inte tror att jag kommer uppnå det) och dels då jag inte heller räknar med att spendera mer än 2000 kr/månad i snitt. Det intressanta är också att även om jag skulle bli en "storspenderare" framöver skulle Rocker Plus vara mest fördelaktigt då cashbacken är begränsad till 500 kr/månad oavsett kort :-). 


Jag har inget samarbete med Rocker utan är egentligen en minusaffär för dem personligen. Jag gör reklam för deras kort då det för närvarande är bäst på marknaden och då jag siktar på att nå 5% i cashback genom att förhoppningsvis värva 3 personer till.
Vill du få 500 kr och minst 0,5% i cashback på dina köp framöver kan du använda dig av min inbjudningslänk.  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram