Portföljuppdatering juli 2021

Portföljuppdatering juli 2021

Det verkar inte bli någon sommardipp på börsen utan det har snarare fortsatt mycket starkt uppåt. Segt när jag enligt planen börjat börsspara mer igen i sommar (efter att ha sett till att ha en större buffert på sparkonto) :p 

Jag har till följd av generellt höga värderingar känt mig lite "tvungen" att investera i annat än bara index.
Har sedan förra uppdateringen i april tagit en chanspost med delvis exponering mot cryptovaluta genom att köpa några aktier i Coinbase Global (en plattform för handel i cryptovalutor). Kan anses dumt för vissa då detta bara är ett bolag av flera handelsplattformar och det inte blir någon riktig exponering mot cryptovaluta. Det är dock den största handelsplattformen och jag är skeptisk generellt till cryptovalutor samtidigt som jag gillar idén. Tycker fortsatt att det känns så godtyckligt att välja ut en eller några valutor. Helt plötsligt kanske folk anser det vara en skitvaluta/meme-coin och så kraschar värdet. 

Jag hade helst önskat en crypto-indexfond som innehar samtliga cryptovalutor att investera en liten summa i (fonden får pengar där förvaltaren själv köper de olika cryptovalutorna enligt storleksordning/omsättningsordning). På så vis slipper jag risken att ha investerat i meme-coins och får en indirekt, fysisk (fonden äger tillgångarna) exponering mot hela cryptovalutamarknaden. Om någon sett en sådan fond får ni gärna tipsa. Det närmaste jag sett är en aktivt förvaltad teknikfond med olika blockchainbolag, men det är inte intressant för mig.

Har sedan förra uppdateringen även ökat mitt innehav i numera Studentbostäder i Norden kraftigt. Har därmed brutit mot min egen regel att inköpsvärdet max får ligga på 7% av totalt portföljvärde (ligger nu på 7,4%). Nu väntar jag in nästa rapport 2021-08-26. Fortsätter börsen som helhet att ligga högt kommer jag nog godkänna ett inköpsvärde om maximalt 10% av totalt portföljvärde i ett enskilt bolag.

Utöver investeringarna ovan har jag också ökat lite i GHP Specialty Care som verkar flyta på bra.

Framöver gäller ett fortsatt indexsparande och aktiesparande vars andelar sätts i förhållande till den generella börsutvecklingen. Är börsen fortsatt "dyr" kanske jag kör 50/50 men blir det en dipp kan allt börssparande placeras i fonderna.



Figur 1. Innehaven i samtliga portföljer 2021-07-31.



Figur 2. Utveckling av samtliga portföljer sedan start. Avkastning (exklusive ISK-skatt): 45,61%. CAGR (exklusive ISK-skatt): 13,98%.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram