Jag försöker tajma marknaden

Nej, inte riktigt <clickbait>.
Det kommer dock ske förändringar avseende mitt månadssparande en tid framöver.

Då jag och min flickvän har som avsikt att köpa ett boende nästa år krävs lite mer kapital till detta som vi måste spara till. Istället för att spara lite varje månad kommer jag fokusera allt sparande på det tills jag är nöjd, då kommer jag kunna sova bättre om natten, vilket i slutändan är viktigast :-)
Till följd av detta har jag alltså bestämt mig för att helt stoppa insättningar till portföljen, troligen fram till juni. Jag kommer fram tills dess endast spara 500 kr/månad genom Lysa (mitt Svensson-sparande). Allt utöver detta kommer alltså gå till att öka kontantinsatsen till en nödvändig nivå.

Då det troligen inte kommer hända så himla mycket med min portfölj under tiden kommer jag inte heller ha några månatliga uppdateringar om portföljen fram tills att jag kan börja spara igen.

Vi får se om detta beslut på något vis kommer att gynna min portföljutveckling eller inte, oavsett så kommer det kännas tryggare för mig :-)
Ibland lyckas man pricka marknaden och då är det väldigt lyckosamt, men för de allra flesta så är det bäst att spara kontinuerligt. Kunde man på något vis förutse börsen träffsäkert hade betydligt fler varit miljonärer idag.



Kommentarer

  1. Hej!
    Kul med ett närstående boendeköp.
    Vad tänker ni er för prisklass?

    Låter vettigt att spara hårt till det ett tag, men.
    Det finns en poäng i att inte sluta spara helt till portföljen. Behåll en hundring eller någon symbolisk summa för att bara behålla tanken att alltid spara långsiktigt på börsen.
    Så skulle jag iaf ha gjort.

    Lycka till med boletandet i framtiden!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har precis fått mitt lån på mitt svenska bankkonto från remy.credit111@gmail.com
      DU BEHÖVER LÅN
      Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2%
      EMIAL: (remy.credit111@gmail.com)
      Behöver du ett brådskande lån inom 12 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag Thomas Eriksson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com
      Gud välsigne dig, herr REMY FINK

      Radera
  2. Hej, PB? (När man förkortar ditt bloggnamn känns det alltid som man är skeptisk eller osäker ;-))

    Vi har redan "köpt" bostaden egentligen. 3,2 miljoner och vi lånar maximalt (eller 85%). Kändes som ett rimligt pris för ett område som växer. Är ett nybygge, så än så länge är det bara gräs och lera vi fått för pengarna!

    Det har du nog rätt i, kanske ska köra något symboliskt även till min portfölj. Lysa-sparandet är ju börssparande också :-)

    Tack för kommentaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Ja det blir lite knepigt med ett frågetecken.

      Jaha, kul. När är planerad inflyttning?

      Ja det är klart, du har ju ditt Lysa-sparande igång iaf :)

      Mvh PB?

      Radera
    2. Troligen till mars 2021!
      Hoppas räntan håller sig rätt låg de första åren i alla fall, så portföljen hinner bli lite starkare :-)

      Jajamän, kommer inte gå ur börsen helt :-)

      Radera
  3. Du behöver en kontantinsats på 480K och frågan är hur långt har du kvar för att nå dit? Jag har en vän som har sparat de 4 senaste åren ihop till kontantinsatsen. Han har varit utanför börsen och har helt enkelt inte varit med om börsuppgången. Givetvis är det en risk att vara med i börsen, men det är en risk att vara utanför. Har du funderat på bufferthinken på Lysa, 80/20 där 80 är räntor så tappar du inte gentemot inflationen iaf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här i efterhand har jag varit ganska off med mitt sparande på grund av brist på kunskap egentligen. Samtidigt vill jag nu inte ta någon risk alls med min kontantinsats då det kommer vara relativt tight för min flickvän vad hon måste spara ihop det här året då hon börjar jobba. Mina pengar "måste" finnas som ett minimum, det är därför jag också väljer att spara ihop det lite i förväg. Här väljer jag tryggheten först!
      Har tidigare inte haft någon plan för när jag ska köpa ett boende, så jag har haft runt 300,000 kr på sparkonto i några års tid tyvärr. Placerade 100,000 av dessa på börsen september 2018 och sparade sedan upp till 280,000 kr igen på sparkonto innan jag började med bloggen (och mer kraftigt börssparande). Efter detta har jag sparat lite på sparkonto också varje månad och har nu 300,000 kr igen (varav 50,000 redan bokade genom köpet).
      Planen är att jag lägger in 350,000 kr och min flickvän 130,000 kr (hon tar mellanskillnaden i form av lån ifrån mig, vi båda står 50/50 på bostaden). Jag behöver alltså 50,000 kr till men har dock tänkt att spara ihop 60,000 kr till för att ha lite marginal.

      Jag kör allt bosparande på Qliro till 0,9% ränta, så det blir lite tapp med inflationen tyvärr, men det får vara! Har tänkt köra någon form av sådan bufferthink framöver (efter bostadsköpet) och ha ett par månadsutgifter där (runt 20,000 kr). Detta + ett kreditkort på 10,000 (har sänkt min gräns för att minimera risken vid eventuell stöld) känns då som ej rimlig buffert för mig.

      Återigen stort tack för dina synpunkter, Prius :-)

      Radera
    2. Nu vill jag inte vara djävulens advokat, men har du tänkt på vad som händer säg, om ni skulle gå isär efter 5 år? Vid en eventuell värdestegring så kommer hon att erhålla 50% av vinsten. Dessutom så borde det finnas med i kalkylen i form av ränta så att hon har ett incitament att lånet skall vara avbetalt efter x-antal år. Ett annat alternativ är att ni avsäger er sambolagen och att ni äger procentuellt av det ni betalar in i kontantinsatsen. Det är ett mer rättvist system då man defakto betalar in den delen som krävs för att ni ska kunna få köpa lägenheten. Jag var i liknande tankar när jag och min sambo skulle köpa. Vi fick rådet att pynta in lika mycket för det var enklast, även inför framtiden. Har du sonderat terrängen, där din sambo kollar om hon kan låna från sina familj / förskott på arv eller dylikt. Givetvis hoppas jag att ni håller ihop för alltid, men det är alltid lättare att komma överens när man är sams än om man inte är det.

      Radera
    3. Precis! Det kan hända saker framöver som man inte vet om idag. Tanken är som sagt att hon betalar tillbaka sitt lån till mig de kommande åren, hon vill göra det snabbt men jag känner mig inte så stressad över det :-) Avseende vinsten om vi skulle gå isär och sälja så bryr jag mig inte så mycket egentligen, förhoppningsvis har hon redan betalat tillbaka lånet till mig redan, och då är det helt fair tycker jag. Håller med om att det du säger är rättvist, men jag tummar på rättvisan i min relation hehe! Jag hade aldrig heller lånat ut till någon familjemedlem med ränta :p

      Ah okej, ja visst är det lättast :-) Finns tyvärr inga andra pengar i detta fall.

      Precis, jag tänker att jag tar "smällen" en gång i såna fall. 110 000 kr är den maximala ekonomiska smällen. Det är 1 år av mitt liv, det känns okej. Då gör jag dock inte om det igen :-)
      En sak man kan göra är att utföra någon form av juridiskt kontrakt så att lånet "finns på riktigt". Det räcker för mig i så fall :-)

      Radera
    4. En revers räcker på långa vägar. Bara att det finns definerat hur stor skulden är, vem som är borgenär och vem som är gäldenär och sen kanske en deadline när lånet skall vara återbetalt. Då kan du skriva in både datum och om ni går isär.

      Radera
  4. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig'

    SvaraRadera
  5. Hej Behöver du ett snabbt lånemeddelande till oss {remy.credit111@gmail.com} med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, privatlån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolidering Lån e.t.c. Vi har ett lån för dig Personliga lån (säkra och osäkra) företagslån (säkra och osäkra) konsolideringslån och många fler. Kontakta oss för mer information om lånerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem. kontakta oss via e -post: remy.credit111@gmail.com

    SvaraRadera
  6. Jag är en privat långivare och investerare. Behöver du ett legitimt, ärligt, välrenommerat och snabbt lån? Jag kan hjälpa dig med 100% garantilån, jag erbjuder företagslån och individuella lån, vi finansierar även alla typer av projekt. För mer information kontakta oss på: saara.kemi@gmail.com eller Whatsapp: +17402121222

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram