Utgifter oktober 2019 och ny fast utgift

Utgifterna innefattar samtliga rörliga utgifter (se månadsbudget för förtydligande) och innefattar perioden mellan två löneutbetalningar (som jag oftast får kring den 25:e varje månad). Endast min andel (1 person) presenteras i nedanstående bokföring.


Rörliga utgifter för löneperiod oktober 2019:

Kläder/skor: 0 kr
Gåvor/donationer: 1499 kr
Semester:  0 kr
Övriga inköp/nöjen/resor: 1297 kr

Totalt: 2796 kr
Budget: 2000 kr
Avvikelse: - 796 kr 

Månadens utgifter stod bland annat för en födelsedagsuppvaktning, en utgång, ett par tågresor, lite skitmat ute, lite fix med cykeln och lite annat.

Valde efter deltagande i en online-panel ett presentkort på 1000 kr att använda för en "Mysterium-middag" för vår 3-års dag nästa år (det krävde 4 månaders sporadiskt klickande för halva poängen och sedan 3 dagar x 30-45 minuters arbete för resterande hälften på grund av att jag var med i en särskild fokusgrupp). Vi valde att boka middagen redan nu och alltså betala den resterande summan direkt. I och med att presentkortet i detta fall räknas som arbetsinkomst kommer det beskattas och ytterligare kosta 300 kr nästa år i skatt. Lite segt. Jag ser hellre att online-paneler sköter detta själva och ger ut 70% av belöningen istället (netto), så slipper deltagarna extra arbete. Presentkort som beskattas efteråt ökar risken för onödig konsumtion av eget kapital. På grund av detta kommer jag inte medverka i någon online-panel framöver.


Utöver detta har min budget förändrats något. Det har tillkommit en ny fast avgift denna månad på 272 kr/månad som kommer att ticka på framöver. Detta är en avgift i form av en patientförsäkring jag behöver för mitt egna företag jag startade nu i somras/höstas. Förhoppningsvis kommer detta extraarbete inbringa några tusenlappar per månad så småningom. I och med att detta kommer bli en rörlig inkomst kommer jag framöver börja räkna ut sparkvot var enskild månad istället - som de flesta andra gör.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget