Inkomster och utgifter oktober 2023

Det blev en dags lön (*60%) från deltidsarbetet jag hade tidigare då chefen verkar ha skrivit in att jag arbetade till och med 1 oktober (när jag egentligen slutade sista september). Hursomhelst är den tjänsten upphörd nu med säkerhet. Möjligen kommer jag behöva justera med semesterersättning i efterhand, kanske får jag tillbaka något, kanske behöver jag betala lite (jag har inte exakt koll där). Det rör sig inte om några stora summor oavsett.

Företaget har gått över förväntan. Oktober är första månaden jag kört på heltid och omsättningen har legat på 84 500 kr. Om det fortsätter minst så bra kommer jag kunna ge mig själv en lön på 40 000 kr/mån i närtid, en ökning med 8,1% jämfört med min senaste anställning.

Denna månad har utgifterna varit lite extrema, framför allt då jag köpt en ny elcykel att använda på vintern framför allt. Min nuvarande arbetsplats har rätt dåliga bussförbindelser och bil har jag inte tänkt skaffa. Cykel är det främsta alternativet, men i slask, mycket nysnö samt slask som frusit till is är det svårcyklat. Den nya elcykeln är därför en så kallad "fatbike" med riktigt breda och djupt mönstrade däck. Enligt en granne som också dissat bilen och någon random snubbe jag frågade utanför Willys (som hade en fatbike) så plöjer dessa typer av cyklar genom slask, is och nysnö med lätthet. Vi får se!
Den nya elcykeln har dessutom remdrift som jag hoppas ska klara sig bättre under vintern (så jag slipper försöka tvätta, torka och olja kedjan i minusgrader). 

Inkomsterna denna månad är också lite skeva. Jag valde att köra på samma spår som jag gjort tidigare, dvs att räkna återbetalning av lån som en inkomst - även fast jag egentligen går +/- 0. Majoriteten av återbetalningen jag fått denna månad är från mitt företag, som jag lånat ut pengar till löpande under året.
Jag har också kunnat/vågat (då företaget verkar rulla på) nyinvestera på börsen denna månad, för första gången på 1 år (förutom den där tusenlappen i mars). Valet föll på PLUS Småbolag Sverige Index. Det känns skönt att äntligen kunna investera lite igen, speciellt då börsen legat relativt lågt senaste tiden. 


Deltidsarbete: 730 kr

Extrajobb: 0 kr

Barnbidrag: 625 kr

Rocker betalkortcashback: 100 kr 
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr

Återbetalning: 46 410 kr
Övriga inkomster: 0 kr

Inkomst totalt: 47 865 kr

Utgifter: 40 176 kr

Sparande: 7689 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 16,06 %


Figur 1. Sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.



*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50 % belåningsgrad).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?