Inkomster och utgifter juni 2022

Låga inkomster fortsatt, mestadels från föräldrapenning - lite trist i dessa tider med en pressad börs på sina håll. Länsförsäkringar Global Indexnära (en global indexfond) är dock bara nere -9,52% i år, så det är inte alls så krisigt som det kan verka. Avanza Global (ytterligare en global indexfond) är nere knappt -9%. 

Mitt största enskilda innehav, Studentbostäder i Norden, har dock tagit rejält med stryk i juni. Aktien har dykit över -40% för juni och ligger på -58,05% för i år. Främst är det nog de höjda räntorna som bidragit då bolaget är under växande fas med hög belåning (cirka 60%). Vi får se om de lyckas vända detta eller om det blir en fallande resa nu framöver. Förhoppningsvis kan de höja hyrorna lite och ändå behålla sina hyresgäster. Det andra kvartalet (april-juni) brukar också vara starkt med många studenter på plats. 

Det är kul med enskilda aktier när det går bra, men siffrorna ovan är ytterligare ett exempel på risken du utsätter dig (dina pengar) för. För att Länsförsäkringar Global Indexnära/Avanza Global ska backa 58% ett enskilt år krävs mer än lite räntehöjningar :-) 


Deltidsarbete: 980 kr

Extrajobb: 1306 kr

Barnbidrag: 625 kr
Rocker betalkortcashback: 328 kr
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr
Återbetalning: 4000 kr
Övriga inkomster:  15 447 kr

Inkomst totalt: 22 686 kr

Utgifter: 17 514 kr

Sparande: 5172 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 22,80%



Figur 1. Min sparkvot under året. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).


Kommentarer

  1. Tack för kommentaren på min sida. Verkar som vi har börjat på samma sätt; även jag började med passiva indexfonder. Må VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!
      Mhm, det är nog bäst så - för min del iallafall :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram