Inkomster och utgifter maj 2022 - negativt inkomstrekord och negativ sparkvot

Där var maj slut, en månad som innefattat av en hel del händelser och inköp (trädgårdsfix, utomlandsresa, svensexa, bröllop). Trots detta slutade utgifterna på "bara" ~18 000 kr.
Denna månad erhöll jag också den lägsta inkomsten jag haft sedan bloggens start. Den största delen kom från Försäkringskassan i form av föräldrapenning. 

Börsen har återhämtat sig en del den senaste veckan och globalt index (t.ex. fonden Länsförsäkringar Global Indexnära) ligger numera ungefär på samma nivåer som i oktober förra året. Svenskt småbolagsindex (t.ex. fonden PLUS Småbolag Sverige Index) har backat mer i år och ligger nu i paritet med början av mars 2021.
Jag har tryckt in en hel del pengar på börsen under våren och bufferten har använts delvis till detta. Antagligen investerades dessa pengar för tidigt, men jag får nöja mig med en rabatt på upp till 20-25% från årsskiftet. 

Inkomsterna ser dystra ut framöver, så även om börsen skulle dippa drastiskt kan jag inte göra så mycket än att observera. Jag kommer antagligen fortsätta på halvtid (med eventuellt extrajobb) under hela 2022 vilket kommer innebära ett mycket sparsamt börssparande. Året efter tänker jag nog försöka landa en närliggande heltidstjänst igen för att öka på sparandet. I mars 2024 löper bolånet ut och några 1,34% i ränta är det bara att glömma, då gäller det att vara redo :-) 


Deltidsarbete: 0 kr

Extrajobb: 2720 kr

Barnbidrag: 625 kr
Rocker betalkortcashback: 269 kr
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr
Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 8036 kr

Inkomst totalt: 14 650 kr

Utgifter: 18 076 kr

Sparande: -3426 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): -23,39%


Figur 1. Sparkvot 2022. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).

Kommentarer

  1. Hej Arbetsplanen. Hoppas din semester utomlands var trevlig och att du har en bra sommar :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Slimis!
      Tack, det var den :-) Tack, det samma!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

Börssparandet halkar efter - jag startar eget