Jag räknar med 3% real-avkastning på börsen framöver

Det finns aldrig några garantier när det gäller avkastning på börsen. Även om t.ex. Stockholmsbörsen avkastat 7,09% realt (ej inräknat fond/transaktionsavgifter eller skatt) mellan 1919-2015(1) så är det inte säkert att det kommer se ut så ytterligare 100 år fram i tiden. Även om det just nu är lite surare på börsen på sina håll har i synnerhet de senaste 10 åren varit otroligt gynnsamma för (breda) investerare. 

Jag som mestadels fokuserar på indexfonder för att undvika de värsta smällarna (och för att inte behöva vara så aktiv) brukar främst jämföra mig med globala indexfonder. Jag jämför dels då jag hoppas slå dessa typer av fonder över tid och dels för att uppskatta ungefärlig utveckling framgent. Den globala indexfonden i SEK med längst historik som jag hittat är SPP Aktiefond Global A SEK, som snart fyller 22 år. 

SPP Aktiefond Global A SEK har de senaste 10 åren (2012-05-03 - 2022-05-03) avkastat i snitt 13,24% årligen, avdraget för den årliga fondavgiften på 0,32%.
Sedan starten 2000-05-25 fram tills nu 2022-05-03 har samma fond däremot avkastat endast 4,74% årligen (med avdrag för avgiften). Därtill kan en inflation på 2% (Riksbankens målsättning) dras av, samt skatt för investeringssparkonto (ISK, nuvarande 0,375%). Kvar (efter skatt och inflationsmål) blir endast 2,365% årligen.
Nu har denna fond haft en taskig start, ganska precis innan IT-bubblan. Det tog sedan 14 år tills fonden åter visade positiv avkastning, då efter att också ha gått igenom finanskrisen. 

Eftersom jag började ganska nyligen med att investera på börsen (september 2018) får jag räkna med att jag börjat på en ganska högt värderad marknad, kanske inte helt olik vid fondens start.
Detta kanske känns som en domedagsprofetia, dock är det inte omöjligt att historien upprepar sig, även om det som sagt inte finns några garantier för det. Ju längre jag hållit på med börsen desto mer av en pessimist har jag blivit när det gäller investeringar. Det är bättre att ställa sig in på att saker och ting tar tid. Upprepar sig historien likt de senaste 22 åren är det därför inte orimligt med en real-avkastning på 2-3%, tyvärr. 

För att inte bli helt osugen på att fortsätta investera väljer jag att räkna med 3% realt. Då har jag inräknat avdrag för Riksbankens inflationsmål, ISK-skatten och fondavgifter. Detta skulle således motsvara en nominell avkastning på cirka 3% + 2% + 0,375% + 0,3% = 5,675%. Med tanke på att ISK-skatten snart kommer att höjas kan vi avrunda till en nominell avkastning på 6%.

 

Vad räknar du med i avkastning på börsen framöver?





Kommentarer

  1. Börsen kommer tillbaka.men det är så klart inte roligt när mina två stora innehav AMF småbolag och spiltan aktiefond investmentbolag är söderut 20%. Hälften av mitt kapital ligger i globalfonder och nominella värdet rör sig knappt då kronan allt dyker mot USD vid oroliga tider. Köper inga globala fonder nu när USD ligger på 10kr. Växlar över från svenska börsen när konjunkturen vänder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också det känns lite trist att köpa globalt nu med 70% USA när kronan är så svag :p

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram