Inkomster och utgifter januari 2022 - min högsta inkomst någonsin

Inkomster och utgifter januari 2022


Januari, som också brukar kallas för fattigmånaden slutade med de högsta inkomsterna jag någonsin haft (med 48 kr marginal!). Tyvärr är det för lite skatt dragen då jag rullat på med 3 olika jobb. Det lär bli en liten skattesmäll i år och även nästa år, tror dock att ränteavdraget för bolånet kommer täcka det mesta (om jag nu kan göra något ränteavdrag :p). 
Övriga inkomster består av försäljning av inredning samt ersättning från tågförsening. Har glömt att bokföra ersättning jag fått från tågförseningar/inställda tåg i november och december (det har blivit några stycken), men jag ska komma ihåg det framöver - även om det inte handlar om mycket pengar. 

Utgifterna var samtidigt modesta trots att elfakturorna satte nya rekord - igen (känns lite ironiskt när ena fakturan kommer från "Cheap Energy AB" :p). Sammantaget slutade månaden med en riktigt stabil sparkvot, väl passande den lilla dippen som varit (är) på börsen.
Jag räknar för övrigt med att under år 2022 kunna spara motsvarande en tredjedel av mina totala nettoinkomster, sparkvoten kommer dock ligga på minus några månader under sommaren i och med föräldraledighet. Vi får se hur det går!

Vill även rikta ett tack till personen som registrerade sig på min Rockerlänk nyligen. Tydligen får en ny kund fortsatt 500 kr vid fullgången registrering. Jag fick dessutom 250 kr insatt på mitt Rockerkonto i februari till följd av detta. Min cashback ligger nu på 3,5% på Rocker :-)


Deltidsarbete: 14 237 kr

Extrajobb: 7197 + 5474 kr

Barnbidrag: 625 kr
Rocker betalkortcashback: 29 kr
Komplett kreditkort, cashback: 0 kr
Återbetalning: 3000 kr
Övriga inkomster: 200 + 26 kr

Inkomst totalt: 30 788 kr

Utgifter: 13 753 kr

Sparande: 17 035 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 55,33 %



Figur 1. Sparkvot 2022. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning över tid.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram