Elkostnader i radhus - hur mycket förbrukar ni?

Nu har första elräkningen för det nya boendet inkommit och det är väl den enda gången som den forna lägenheten saknas överhuvudtaget. När jag först såg summan tänkte jag "jävlar vad dyrt, jag måste ha tänkt helt fel när jag försökte uppskatta kostnaderna tidigare" - utan att reflektera över skillnaden i elförbrukning beroende på årstid. 





Historik i lägenheten (53 kvm):

Under år 2020 kostade elnätet i snitt 246 kr/månad för hela hushållet och elhandeln 34 kr/månad för hela hushållet. Total elräkning på 280 kr/månad för hela hushållet eller 3360 kr för ett helt år. Den faktiska årsförbrukningen var omkring 1400 kWh (cirka 117 kWh per månad).


Det nya boendet (radhus på 99 kvm):

I mars månad förbrukades 610 kWh. Elnätskostnaden blev 923 kr och elhandelskostnaden 307 kr för hela hushållet. Total elräkning på 1230 kr/månad för hela hushållet i mars månad. Detta kan dock inte multipliceras med 12 för att uppskatta de totala elkostnaderna över ett helt år då det går åt betydligt mer el under vintermånaderna (exempelvis brukar mars månad representera 15-20% av den totala årskostnaden i en villa/radhus (Energimarknadsbyrån)).

 
Vattenfall (elnätet) beräknar årsförbrukningen till 3177 kWh medan Svealands Elhandelsbolag (nuvarande elhandelsbolag) beräknar årsförbrukningen till 2968 kWh. Båda verkar ta hänsyn till att vintermånaderna kräver mer el än sommarmånaderna, men de verkar ha olika formler för detta. Skulle vi förbruka 610 kWh varje månad (som vi gjorde i mars) hade det istället blivit 7320 kWh över ett år. För att göra det enkelt placerar jag mig någonstans i mitten och beräknar att vi kommer använda cirka 3100 kWh över ett år (cirka 258 kWh per månad). Om varje kWh skulle kosta likt mars månad (cirka 2,016 kr/kWh) skulle det innebära en total elkostnad på cirka 520 kr/månad eller 6240 kr/år för hela hushållet. Det är straxt under det dubbla jämfört med den tidigare lägenheten. Elpriset i mars 2021 verkar för övrigt vara ganska medelmåttigt enligt data från Nord Pool på Vattenfalls hemsida, med hänsyn till de senaste 8 åren.


Tidigare uppskattning av elkostnader:

När jag la min budget för år 2021 uppskattade jag mina framtida personliga elkostnader i det nya boendet till 400 kr/månad (800 kr/månad för hela hushållet) - 300 kr/månad för elnätet och 100 kr/månad för elhandeln per person. Det verkar nu snarare landa på cirka 260 kr/månad per person där elnätet står för cirka 75% och elhandeln för cirka 25% av kostnaderna (cirka 195 kr/månad respektive 65 kr/månad). Det är detta som är det fina med att vara pessimistisk i sina uppskattningar, ofta blir man positivt överraskad :-)
Detta förutsätter dock att jag fortsätter byta elhandelsbolag minst en gång per år genom Elskling och har respekt för att jordens resurser inte är oändliga (och således in slösar el/varmvatten i onödan). 


Ni som bor i villa/radhus, hur mycket el förbrukar ni eller vad kostar det för er?


Kommentarer

  1. För oss blev elförbrukningen i mars 847 kWh. Bor i villa på knappt 150 kvadrat, i Västra Götaland. Har både luftvärmepump och värmeväxlare samt elpanna. Jag har Greenelyappen och enligt den förbrukar vi mindre än hälften av liknande hem. När jag kollar timförbrukningen ser jag att uppvärmningen av vatten verkar dra mycket energi så vi försöker duscha snabbt och stänga av vattnet vid intvålning och schamponering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar väldigt bra för en villa på ~150 kvadrat! Ska kolla in den appen, tack :-)

      Radera
    2. Går över till Greenely el i januari 2022. Man får skrämselhicka över vad elpriserna har legat på i augusti/september. Värre kommer det nog bli i vinter.

      Radera
    3. Hah, precis! Har börjat ett nytt inlägg om elpriserna nu, min tidigare uppskattning var nog mer rimlig att behålla över tid :p Nu ligger vår kostnad på över 400 kr/månad i var med dessa priser, det är ju dock ovanligt högt. Hellre ha lite marginal i sin budget dock.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

En ny arbetsplan växer fram

Om mig

Framtiden med bolån - hur tänker ni?