Inkomster och utgifter februari 2020

Inkomster och utgifter februari 2020

Fortsätter denna form av bokföring av min privatekonomi. Ganska händelserik månad, utgifterna till trots. Verkar som jag år 2020 kommer få ut lite mer i lön ifrån min anställning än tidigare år, 24 kr/mån mer än år 2019 för att vara exakt. "Kul"!
Drog också hem en ganska rejäl summa i januari genom extraarbetet i min enskilda firma, vilket jag får in på kontot nu i februari.
Hittills in på året rätt galna sparkvoter, det ger mig lite marginal för de månader då sparkvoten garanterat kommer att vara lägre. Mitt riktmärke ligger någonstans kring 50% för år 2020.

Haft lite flyt med att inte ha investerat (så mycket) på 2 månader nu i och med raset i veckan som var (som ju utplånade allt positivt med börsen år 2020 och mer därtill). Känner mig dock i och med detta sugen på att lägga några "skambud" på bolag jag tror på i längden. Känns lite som en win-win då. Går skambuden igenom köper jag något jag vill ha billigt, och om inte så håller jag mig till min initialplan - att vänta med att investera innan hela min del av kontantinsatsen för bostadsköpet är hopsparat.


Inkomst anställning (netto): 21419 kr
Inkomst enskild firma (netto): 4033 kr
Inkomst totalt: 25452 kr

Utgifter: 7748 kr

Sparande: 17704 kr
Simpel sparkvot* (sparande/nettoinkomster): 69,6%


Figur 1. Sparkvot under år 2020. Den röda linjen indikerar någon form av målsättning.


*Jag räknar all form av tvångsmässigt sparande som utgifter; exempelvis CSN-återbetalning och amortering på bolån (>50% belåningsgrad).

Kommentarer

  1. Riktigt bra sparkvot! Har inte sett din blogg innan, blir kul att följa dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ovanligt hög för att vara mig!
      Kul, lägger till din blogg också, inte kollat in den innan vad jag minns!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tvingas sälja av cirka 1 % av portföljen med förlust

Om mig

En ny arbetsplan växer fram